Żelazo – kompendium wiedzy

W dzisiejszym poście zajmiemy się kolejnym ważnym pierwiastkiem. Tym razem opowiemy czym jest żelazo – pierwiastek, który reguluję wiele bardzo ważnych funkcji w naszym organizmie.

Rola technologiczna żelaza jest niezaprzeczalna. Gdzie byśmy byli gdyby nie to, że od wieków obrabiamy żelazo, nauczyliśmy się tworzyć jego stopy w postaci żeliwa czy stali i wykorzystywać je do budowy najrozmaitszych przedmiotów.

żelazo

Nas jednak bardziej interesuje rola żelaza jaką pełni w naszym organizmie. Żelazo odpowiada za produkcje czerwonych krwinek. Odpowiednia jego ilość zapewnia dostateczną ich produkcję. Ponadto znajduję w hemoglobinie, która jest odpowiedzialna za transportowanie tlenu z płuc do komórek. Żelazo znajdziemy również w enzymach regulujących pracę metabolizmu oraz tkanek. Pierwiastek ten odgrywa również ważna rolę w naszym układzie odpornościowym – zwalcza wirusy oraz bakterie.

Niedobór żelaza może być dla nas uciążliwy a nawet niebezpieczny. Może dojść do niego podczas obfitego krwawienia spowodowanego menstruacją lub mocnym urazem, ale również poprzez nieodpowiednią dietę i wyczerpującą pracę. Objawy niedoboru żelaza łatwo zaobserwować. Pierwszymi symptomami jest blada cera, sińce pod oczami, sucha skóra, łamliwe włosy i paznokcie, ogólnie wyglądamy na chorych i zmęczonych. Poważniejsze objawy to bóle głowy, zawroty, brak koncentracji, przyspieszone bicie serca, zwłaszcza podczas niedużego wysiłku fizycznego. Najostrzejszą formą niedoboru żelaza jest anemia, jest to długotrwały niedobór tego pierwiastka, który skutkuje niedotlenieniem tkanek.

Żelazo najlepiej wchłaniane jest z pokarmu. Dlatego do uzupełnienia jego niedoborów najrozsądniejszym posunięciem jest wprowadzenie odpowiedniej diety. Najwięcej żelaza znajduje się w podrobach, wątrobie, nerkach. Żelazo znajdziemy również w czerwonym mięsie, jajach, mleku, twarogu, rybach. Mniej w produktach pochodzenia roślinnego takich jak rośliny strączkowe, brokuły, orzechy, produkty zbożowe, ale również warto zwrócić na nie uwagę podczas układania diety w celu podwyższenia. Wchłanianie żelaza ułatwia witamina C, natomiast picie dużych ilości kawy i herbaty skutecznie utrudnia jego przyswajalność.

Na poziom żelaza we krwi powinny również zwrócić uwagę kobiety w ciąży. Około 40 procent kobiet ciężarnych cierpi na niedobór żelaza. Jego niski stan skutkuje mniejsza waga noworodka, takie dzieci są również słabsze od rówieśników.

Ja z pewnością zwrócę uwagę na większą ilość żelaza w diecie, a Wy? Macie, któreś z objawów niedoboru żelaza, czy cieszycie się pełnia zdrowia?

Podobne artykuły do wpisu: Żelazo – kompendium wiedzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *