Właściwości siemienia lnianego

Ostatnio na sklepowej półce zobaczyłam torebki siemienia lnianego. Szybko sięgnęłam po nie z myślą o kuracji odbudowującej na włosy. Ale zaraz… Siemię lniane to od wieków doskonale znany produkt spożywczy. Dlaczego wykorzystuję go tylko w domowej pielęgnacji. Pewnie dlatego, że nigdy nie przywiązywałam zbytniej uwagi do ochrony przewodu pokarmowego. Postanowiłam dokładnej dowiedzieć się, co kryje się w tych małych ziarenkach. I tak oto odkryłam i przedstawiam Wam właściwości siemienia lnianego.

właściwości siemienia lnianego

ziarna siemienia lnianego

Wiemy już jak siemię lniane doskonale sprawdza się w pielęgnacji włosów. Co zatem sprawia, że już tak długo stosowany jest jako prozdrowotny dodatek do posiłków?

Siemię lniane to doskonałe źródło kwasów tłuszczowych omega 3. Nasiona lnu to jeden z najlepszych roślinnych przedstawicieli tej unikalnej cechy. W naszej diecie dominują kwasy tłuszczowe omega 6, dlatego też siemię lniane będzie świetną równowagą dla nadwyżki tych kwasów. Kwasy omega 3 pozwalają na prawidłową pracę mózgu, poprawiają pamięć i koncentrację oraz regulują pracę serca.

Nasiona lnu są również nieocenione pod kątem ilości lignanów. Lignany to fitoestrogeny roślinne, które mają działanie antynowotworowe poprzez hamowanie działania estrogenu wspierającego rozwój nowotworu. Jest to doskonała ochrona przed rakiem piersi. Siemię lniane podawane jest kobietom cierpiącym na nowotwór, dzięki czemu hamowany jest rozwój guza.

Te niezaprzeczalnie prozdrowotne składniki to nie jedyne, co znajdziemy w siemieniu lnianym. To również doskonałe źródło błonnika, witaminy B1 oraz minerałów takich jak magnez, fosfor i selen. Wszystkie te składniki wpływają pozytywnie na układ pokarmowy, mięśniowy, mózg, kości oraz naszą odporność.

Siemię lniane to również lek na większość dolegliwości związanych z układem pokarmowym. Śluz, który wytwarzany jest przez nasiona lnu po ich zaparzeniu, tworzy swoistą powłokę pokrywającą przełyk, żołądek oraz dwunastnicę. Chroni to jest przed silnym działaniem kwasu solnego obecnego w naszym układzie trawiennym, który może przyczynić się do powstawania stanów zapalnych. Ponadto len zawiera sterole roślinne, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. Dodatkowo siemię poprawia perystaltykę jelit i przyspiesza przemianę materii.

Do pełni zdrowia nie potrzeba wiele. Już jedna łyżka stołowa siemienia lnianego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega 3. Do pełnego wykorzystania właściwości lnu, zaleca się spożywanie około dwóch łyżek tego produktu. Nie ma również znaczenia jaki rodzaj siemienia wybierzemy (istnieje len złoty i brązowy), oba mają zbliżoną ilość dobroczynnych wartości. Na sklepowych półkach znajdziemy również olej lniany. Jest to jeden z najzdrowszych olejów, ze względu na zawartość kwasów omega 3, ale lepiej wybrać nasiona lnu – to w nich kryje się dodatkowe bogactwo błonnika i fitozwiązków.

Co ciekawe, siemię lniane świetnie sprawdza się w roli zamiennika dla jajek. Wiąże podobnie do nich i można go z powodzeniem wykorzystywać do ciast czy kotletów. To doskonały sposób dla osób, które muszą jajek unikać, jak również na włączenie siemienia lnianego do naszego menu.

Zdrowy, tani, niezwykle prosty w wprowadzeniu do diety – tak w kilku słowach opisałabym siemię lniane. Mnie to przekonuje, a Was?

Podobne artykuły do wpisu: Właściwości siemienia lnianego

1 komentarz

  1. nika napisał(a):

    Siemię bardzo się przydaje przy zaparciach, warto je jeść pod każdą postacią chociażby dlatego, u mnie nie zawsze pomaga więc wspieram się jeszcze dicopegiem ale przy dobrze zbilansowanej diecie jest idealne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *