Właściwości szparagów i ich rodzaje

Sezon na szparagi w pełni i potrwa jeszcze do połowy lipca. Skoro możemy teraz pozwolić sobie na świeże i dorodne szparagi, to powinniśmy skorzystać z ich właściwości. Trzeba przyznać, że jest to warzywo, na które warto zwrócić uwagę w diecie każdego z nas.

Na sklepowych półkach możemy znaleźć kilka rodzajów szparagów. Jest to ta sama odmiana, hodowana w odmienny sposób.

  • Zielone – najczęściej spotykane. Rosną w całości nad ziemią i dzięki odpowiedniej ilości słońca zabarwiają się na zielono. Są najbardziej aromatyczne i wyraziste w smaku. Ich struktura jest za to najdelikatniejsza. Nie musimy ich obierać i dzięki temu nie tracą one wielu właściwości odżywczych.
  • Białe – rosną pod ziemią i przez brak słońca nie wytwarzają zielonego barwnika. Mają łagodny smak, znacznie delikatniejszy od zielonych szparagów. Są natomiast dużo twardsze i trzeba obierać je ze skórki, przez co tracą sporo właściwości prozdrowotnych.
  • Fioletowe – rzadko spotykane szparagi ze względu na trudność uprawy. Rosną kilka centymetrów nad ziemią i posiadają najgrubszą łodygę. Ich czas zbiorów jest bardzo krótki. Najczęściej spotyka się je w regionach gdzie pogoda sprzyja zbiorom np. w Anglii.właściwości szparagów

Szparagi pozytywnie wpłyną na Twoje zdrowie.

Po pierwsze docenia je osoby będą ce na diecie. 100 gramów szparagów to niecałe 20 kalorii. Mimo niewielkiej kaloryczności i dużej zawartości wody, szparagi słyną z dużych ilości witamin i minerałów. Jedząc szparagi dostarczymy organizmowi:

  • Kwas foliowy – składnik ten jest szczególnie niezbędny kobietom, które planują dziecko oraz ciężarnym. Kwas foliowy odpowiada za prawidłowy rozwój płodu (niedobór może powodować wady cewy nerwowej). Ponadto spowalnia starzenie się komórek, regeneruje uszkodzone komórki oraz wspomaga pracę układu nerwowego.
  • Witaminy C, E, Beta-karoten – wzmacniają odporność, korzystnie wpływają na włosy, skórę i paznokcie, zapobiegają zakrzepom, witamina E i C są silnymi przeciwutleniaczami, które eliminują wolne rodniki.
  • Minerały wapń, fosfor, potas – wapń i fosfor korzystnie wpłyną na kondycje naszych kości i zębów, wapń reguluje również prawidłową krzepliwość krwi. Fosfor, poza funkcją budulcową kości i zębów, uczestniczy w przewodzeniu bodźców nerwowych i reguluje równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Potas jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest niezbędny do prawidłowej pracy serca, reguluje ciśnienie krwi i pomaga w dostarczaniu tlenu do mózgu.
  • Asparagina – reguluje prace nerek i wspomaga ją. Odpowiada również za prawidłowe nawodnienie organizmu.
  • Błonnik – poprawia pracę jelit, pozbywa się toksycznych związków z organizmu, zmniejsza zawartość cholesterolu we krwi, zmniejsza zawartość energetyczną pokarmów i daje uczucie sytości.
  • Inulina – poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego.
  • Glutation – wzmacnia układ odpornościowy, przyspiesza oczyszczanie organizmu z toksyn (wspomaga wątrobę), zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych.właściwości i rodzaje szparagów

Jak przyrządzić szparagi?

Najlepiej po prostu je ugotować. Niezależnie od tego jaki rodzaj kupiliśmy, gotowanie lub parowanie to najlepszy sposób na ich przyrządzenie. Pamiętajmy tylko o obraniu białych szparagów ze skórki. Najlepiej wybrać wysoki garnek, tak abyśmy mogli ugotować je w pozycji pionowej. Ułatwieniem będzie związanie szparagów w niewielkie pęczki. Czas gotowania to mniej więcej 15-20 minut w zależności od tego jakiej grubości mamy szparagi. Możemy podawać je jak fasolkę szparagową, ze zrumienioną na maśle bułką tartą. Skropione sokiem z cytryny i oliwą są podobno najlepszym afrodyzjakiem.

rodzaje szparagów

Czy każdy może skorzystać z właściwości szparagów?

Niestety szparagi z diety powinny wykluczyć osoby cierpiące na dne moczanową oraz kamienie nerkowe. Szparagi zawierają duże ilości puryn, które mogą spowodować nagromadzenie się kwasu moczowego w organizmie. Warzywa te mogą również wywołać nieprzyjemne wzdęcia, zwłaszcza u osób z nieregularną perystaltyką jelit. Osoby drażliwe na nieprzyjemne zapachy również powinny zastanowić przed zjedzeniem szparagów. W czasie rozkładu związków zawartych w szparagach w moczu powstaje mieszanka sześciu pochodnych alkilowych zawierających siarkę. Powoduje to bardzo nieprzyjemna woń moczu.

Walory smakowe, jak i prozdrowotne powinny przekonać nas do włączenia szparagów do naszej diety. Szparagi są lekkostrawne, zawierają niewiele kalorii i świetnie komponują się z potrawami mięsnymi. Możemy również przygotować z nich wyśmienite i nietypowe przystawki.

Lubicie szparagi? Jaki sposób podania jest Waszym ulubionym?

Podobne artykuły do wpisu: Właściwości szparagów i ich rodzaje

1 komentarz

  1. Helen G. napisał(a):

    Uwielbiam szparagi, najbardziej smakują mi zielone:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *