Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Z pewnością kojarzycie piramidy prawidłowego żywienia. Przewijają się one w każdej dziedzinie związanej ze zdrowym odżywianiem, odchudzaniem i przy układaniu diet dla różnych schorzeń czy planów treningowych. Tendencje w żywieniu, jak i w trybie życia zmieniają się podobnie jak moda. Coś przemija, coś się kończy i jest zastępowane przez nowe. Podobnie jest z żywieniem i tak popularną piramidą żywieniową.

Dotychczasowa piramida żywieniowa składała się z pięciu pięter. Jej podstawą były produkty zbożowe z pełnego ziarna oraz tłuszcze roślinne. Miały być one spożywane 4-5 razy dzienne i być absolutną podstawą naszego żywienia. Kolejne miejsce zajmowały warzywa. Miały one towarzyszyć produktom z pełnego ziarna. Następnie znajdowały się owoce. Tu częstotliwość była trochę mniejsza. Następne piętro obejmowało mleko i przetwory mleczne. Tu mieliśmy ograniczać się do maksymalnie 3 razy dziennie. Szczyt piramidy stanowiły ryby, drób, chude mięso, które powinniśmy zjadać góra dwa razy dziennie. Dodatkowo na samym wierzchołku znalazło się miejsce dla słodyczy, które były dopuszczalne raz w tygodniu. Taką piramidę można było zobaczyć w stołówkach szkolnych, szpitalach czy innych miejscach propagujących odpowiednią dietę.

piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Już na początku wieku zaczęto patrzeć na dotychczasową piramidę dość krytycznym okiem. Pierwsi za udoskonalanie wzięli się oczywiście Amerykanie. Dostrzegli oni, że piramida nie zakłada zmian jakie zachodzą w społeczeństwie i trybie życia jaki dziś prowadzimy. Nie da się ukryć, że Amerykanie są narodem, który musi walczyć z narastającym u nich problemem nadwagi i otyłości. Rozpowszechnianie się fast foodów, siedzący tryb życia, stres, brak czasu, problemy dzisiejszego świata, to wszystko przyczynia się do problemu otyłości i nadwagi. Uwzględniając zachodzące zmiany grupa naukowców pod przewodnictwem Wiliama Willeta z uniwersytetu Harvard, opracowała nową piramidę żywieniową. Przede wszystkim ze względu na coraz częstszy siedzący tryb pracy, zapotrzebowanie na energię zostało obniżone z 2800 kalorii do 2000 kalorii. Dodatkowo jako fundament została wprowadzona aktywność fizyczna i kontrola wagi. Tak przedstawiały się początki Piramidy Harvardzkiej.

Najważniejsze zmiany jakie zaszły to, jak już wspomniałam, fundament piramidy w postaci aktywności fizycznej. To pozytywna zmiana, która podkreśla, że ruch również jest bardzo ważny dla zdrowia. Nie chodzi tu oczywiście o sporty wyczynowe, ale o aktywność dzienną na poziomie 30-45 minut. Może to być szybki spacer, sporty zespołowe, jazda na rowerze czy rolkach. Kolejną zmianą jest awans warzyw i owoców na pierwsze miejsce wśród przyjmowanych posiłków. Warzywa i owoce dostarczają naszemu organizmowi wielu niezbędnych składników takich jak minerały, witaminy czy polifenole. Dzięki min unikniemy chorób serca i układu krążenia. Powinniśmy jednak pamiętać o zachowaniu proporcji 3/4 warzyw na 1/4 owoców. Następną zmianą jest podział produktów zbożowych na pełnoziarniste i oczyszczone. Nie ma wskazania jedzenia produktów pełnoziarnistych, a całkowite rozdzielenie ich od oczyszczonych (tak zwanych białych). Produkty pełnoziarniste zajmują kolejne miejsce zaraz po warzywach i owocach. Produkty oczyszczone wylądowały na samym szczycie piramidy. Kolejne piętra to nabiał oraz ryby, chude mięso i drób. Na szczycie wcześniej wspomniane „białe” pieczywo. Nowością w piramidzie jest również zalecenie do stosowania ziół. Ma to znaczenie zwłaszcza przy zaleceniu ograniczania spożywania soli. Na uwagę zasługują również orzechy, które są bogactwem tłuszczy i białka.

Tak została zapoczątkowana nowa era w dietetyce. Stara piramida powoli odchodziła do lamusa, by w 2016 roku ogłosić wprowadzenie nowej piramidy. W styczniu w Pałacu Kultury i Nauki odbył się Kongres Żywieniowy, na którym została zaprezentowana Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Jak widać zmiany dotyczą nie tylko samej konstrukcji piramidy, ale również jej nazwy.

Jak podoba Wam się nowa piramida żywienia? Co leży u fundamentów Waszej diety?

Podobne artykuły do wpisu: Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *