Magnez – kompendium wiedzy

Magnez to jeden z tych pierwiastków, które występuje w przyrodzie dość powszechnie. możemy znaleźć go w różnej formie, pod postacią różnych związków, jednak nigdy w postaci pierwiastkowej. skoro jest tak powszechny, to co czyni go tak wyjątkowym, że wiele o nim słyszymy? Suplementy, preparaty, produkty spożywcze wzbogacone o magnez. Wszystko po to, by uzupełnić niedobory tego bardzo ważnego dla naszego organizmu pierwiastka.

kakao jest bogate w magnez

Kakao jest bardzo bogate w magnez

Magnez to pierwiastek, który przede wszystkim stabilizuje pracę układu nerwowego. Działa wspomagająco na system mięśniowy, w tym pracę serca. Osobom po zawale często podaje się magnez dożylnie jako jedną z części terapii pozawałowej. Magnez wraz z wapniem i witamina D jest budulcem naszych kości (mylnie myślimy, że to wapń jest najważniejszy przy budowie kości, znacznie ważniejszą rolę odgrywa magnez). Magnez poprawia trawienie, wpływa doskonale na nasz układ pokarmowy, leczy z zaparć. Reguluje pracę nerek, a nawet przeciwdziała tworzeniu się kamieni nerkowych. Ponadto magnez wpływa na rozszerzanie dróg oddechowych, w ten sposób może pomóc w leczeniu astmy. Magnez świetnie wpływa na napięcie mięśni, dzięki czemu może z powodzeniem pomagać w leczeniu kontuzji, skurczów, bóli mięśniowych, czy menstruacyjnych. Magnez doskonale wycisza i uspokaja nasz organizm, z jego pomocą możemy uporać się ze stresem, zmęczeniem czy napięciem przedmiesiączkowym.

Skoro wspomniałam o stresie, to warto zwrócić uwagę na tak zwane błędne koło stresu. w dzisiejszych zabieganych czasach coraz częściej mówi się o niedoborze magnezu właśnie w tym kontekście. Stres oraz wszystkie dolegliwości z nim związane to znaczy zmęczenie, nadpobudliwość, bóle głowy, roztargnienie, powodują obniżanie się poziomu magnezu we krwi. A zmniejszony poziom magnezu oznacza większą podatność na stres. W taki sposób możemy wpędzić się w bardzo nieciekawą dla naszego zdrowia sytuację.

Stres to jednak nie jedyny czynnik warunkujący obniżanie się poziomu magnezu we krwi. Spadek tego pierwiastka w glebie poprzez jej uprawę i pestycydy, powoduje spadek ilości magnezu w pożywieniu, które przyjmujemy. Stosujemy złą dietę, niekiedy jest to wina trybu życia, a czasem lansowanej mody np. na spożywanie produktów wysoko wapnionych, a wapń jest antagonistą magnezu, te dwa pierwiastki wykluczają się wzajemnie. Ponadto zanieczyszczenia wody oraz powietrza, szczególnie wysokie stężenie ołowiu sprawia, że poziom magnezu w naszym organizmie spada.

Niedobór magnezu w naszym organizmie łatwo zauważyć. Skoro wpływa na tak wiele sfer naszego funkcjonowania, organizm będzie dawał nam sygnały z wielu stron. Po pierwsze objawy pochodzące z układu nerwowego, bóle mięśni, stany lękowe i depresyjne, poczucie ciągłego zmęczenia, bóle głowy. Nasilone stany alergiczne wśród alergików również mogą świadczyć o niedoborze magnezu, ponieważ alergicy w dużym odsetku cierpią na wzrodzony niedobór magnezu. Objawy z układu kostnego, to także powód do zastanowienia, zwapnienia, chrupanie i strzelanie w stawach, podatność na kontuzje i złamania, to znak, że poziom magnezu jest zbyt niski. Obniżona odporność również może być objawem niedoboru magnezu, pierwiastek ten wpływa na funkcjonowanie naszego układu odpornościowe. Jeżeli posiadasz któreś z tych objawów, szczególnie jeśli występują jednocześnie, prawdopodobnie masz niedobór magnezu i to od dłuższego czasu.

Uzupełnianie niedoborów magnezu powinno się rozpocząć od zbilansowanej diety bogatej w ten pierwiastek. Do jadłospisu powinniśmy wprowadzić kakao, rośliny strączkowe, nasiona zbóż, orzechy, kasze gryczana i czekoladę. To oczywiście tylko kilka przykładów na produkty o największej zawartości tego pierwiastka. Dodatkowo warto wspomóc się woda mineralna wzbogacona o jony magnezu. Picie wody uzupełni płyny w ciągu dnia oraz świetnie sprawdzi się w podnoszeniu poziomu magnezu. Warto również zapoznać się z suplementacja. Nie zawsze mamy czas na odpowiednia dietę idealnie dobraną. jest to również wygodna forma uzupełniania dziennej dawki magnezu w diecie. Na rynku istnieją preparaty jedynie z magnezem, jak również wzbogacone innymi składnikami. Najlepiej wybierać te z witaminą B6 oraz D. Witaminy te wspomagają magnez w swojej skuteczności, ułatwiają jego wchłanianie i świetnie z nim współpracują.

Zaobserwowaliście u siebie niedobory magnezu? Co robicie, żeby Wasza dieta była bogata w odpowiednie składniki?

Podobne artykuły do wpisu: Magnez – kompendium wiedzy

1 komentarz

  1. 14 lutego 2016

    […] dobroczynnych składników niż inne rodzaje miodu. Jest bogaty w żelazo, potas, wapń, fosfor i magnez. Dzięki swoim niezwykłym właściwościom jest najbardziej ceniony w przemyśle farmaceutycznym. […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *