Kwercetyna – właściwości i źródła

O czymś takim jak kwercetyna usłyszałam oczywiście z racji mojej alergii. Kiedy przychodzi wiosna sięgam po wapno z kwercetyną i ochoczo wypijam je codziennie rano. Wiem, że to połączenie jest bardzo korzystne dla alergików, ale dlaczego? O tym, co kryje się pod nazwą kwercetyna dowiecie się z dzisiejszego postu.

Kwercetyna, lek na alergię

Kwercetynę jako lek na alergię stosuje się właśnie z solami wapnia. Występuje najczęściej w formie rozpuszczalnych musujących tabletek. Kwercetyna ma właściwości przeciwalergiczne, minimalizuje objawy występujących już alergii i przeciwdziała rozwijaniu się nowych. Najbardziej docenią ją osoby cierpiące na dokuczliwą formę alergii, czyli katar sienny (coś o tym wiem). Ma właściwości przeciwzapalne i antyhistaminowe.

Kwercetyna - źródłem są czerwone winogrona

Ciemne winogrona są źródłem kwercetyny

Kwercetyna – przeciwutleniacz

Jest to fitozwiązek pochodzenia roślinnego i jest silnym przeciwutleniaczem. Antyoksydanty (bo tak inaczej nazywamy przeciwutleniacze) są niezbędne do unieszkodliwiania wolnych rodników, które powodują uszkodzenia błon komórkowych, DNA i białek, które wchodzą w skład enzymów. Dzięki antyoksydantom spowalniany jest proces starzenia się organizmu, zachowujemy młody, piękny wygląd oraz jesteśmy chronieni przed tak zwanymi chorobami cywilizacyjnymi takimi jak miażdżyca, choroby serca, udary mózgu, cukrzyca czy nowotworzy. Jeśli chodzi o ochronę młodości warto kwercetynę łączyć z witaminą C, dzięki temu ich działanie jest zwielokrotnione i bardzo owocne.

Kwercetyna – inne właściwości

Oprócz niezaprzeczalnych zalet jakimi jest ochrona przez alergiami, starzeniem się organizmu oraz chorobami cywilizacyjnymi, warto zwrócić uwagę na inne właściwości kwercetyny.

    • Ochrona naczyń krwionośnych. Ponieważ kwercetyna wykazuje działanie podobne do rutyny, dzięki czemu ma właściwości uszczelniające naczynia krwionośne i zmniejszające ich przepuszczalność, warto przyjmować ją przy problemach z żylakami i kruchości naczyń krwionośnych.
    • Ochrona przed cholesterolem. Przeciwdziała zakrzepom uniemożliwiając zlepianie się płytek krwi. Większa przepustowość naczyń krwionośnych to mniejsze ryzyko wystąpienia wielu chorób takich jak miażdżyca. Dodatkowo chroni naczynia przed złym cholesterolem, co jeszcze bardziej pomaga w utrzymaniu prawidłowej przepustowości żył.
    • Ochrona przed stresem. Skutecznie zwalcza zmęczenie oraz redukuje skutki stresu takie jak przygnębienie, nerwowość czy złe samopoczucie.

Łagodzi skutki napromieniowana. Jej przyjmowanie jest szczególnie przydatne przy radioterapii nowotworów.

Źródła kwercetyny

Oprócz wiadomych źródeł takich jak suplementy diety, powinniśmy zastosować odpowiednią dietę bogatą w kwercetynę. Związek ten znajdziemy w warzywach i owocach. Najlepszym źródłem kwercetyny są:

  • winogrona ciemne
  • truskawki
  • cebula
  • czosnek
  • kabaczki
  • jabłka
  • jarmuż

Dobrym źródłem kwercetyny jest również czerwone wytrawne wino. To dzięki niemu Francuzi mimo tłustej diety, bogatej w sery żyją zdrowo i długo.

Całe szczęście sezon na świeże owoce i warzywa w pełni i można spokojnie uzupełniać poziom kwercetyny. Zaczynacie razem ze mną? 🙂

Podobne artykuły do wpisu: Kwercetyna – właściwości i źródła

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *