Kwasy omega 3 i 6

Wiele słyszy się o tym, że w naszej diecie powinno znajdować się dużo kwasów omega 3 i  6. Jednak mało kto precyzuje do czego tak naprawdę są nam potrzebne. W tym wpisie chcielibyśmy przybliżyć Wam czym są te kwasy, dlaczego są tak ważne i gdzie znajdziemy ich źródło.

Ogólnie rzecz biorąc tłuszcze są ważnym elementem budulcowym naszych tkanek. Niezbędne są również do rozpuszczania w nich wielu witamin, które bez nich nie mogłyby uwolnić swoich właściwości.

tran kwas omega 3Kwas tłuszczowy omega 3.

Kwas ten należy do grupy kwasów tłuszczowych nienasyconych. Kwasy te mają możliwe działanie przeciwrakowe, ze szczególnym uwzględnieniem przypadku raka piersi, okrężnicy czy prostaty. Spożycie kwasów tłuszczowych ma pozytywny wpływ na obniżenie poziomy trójglicerydów w organizmie człowieka, a ich regularne spożycie może przeciwdziałać zawałom serca. Kwasy tłuszczowe omega 3 odgrywają również ważną rolę w funkcjonowaniu i budowaniu naszego mózgu, który do prawidłowego działania potrzebuje tłuszczów (dlatego tak ważne jest przyjmowanie odpowiedniej ilości omega 3 przez kobiety w ciąży). Omega 3 jest budulcem błon komórkowych. Kwas ten odpowiada również za prawidłowe funkcjonowanie siatkówki oka.

Kwas tłuszczowy omega 6

Ten kwas również należy do grupy kwasów tłuszczowych nienasyconych. Kwas arachidonowy, który należy do kwasów omega 6, znajduje się w dużej ilości w błonach komórkowych (do 15% wszystkich kwasów tłuszczowych). W organizmie kwas ren przekształca się w lipoksyny, które mają właściwości przeciwzapalne, zmniejszają ryzyko chorób takich jak stwardnienie rozsiane czy zapalenia stawów oraz zapobiegają tworzeniu blaszki miażdżycowej. Kwasy omega 6 u osób dorosłych pomagają w prawidłowym przekazywaniu impulsów w układzie nerwowym, natomiast w życiu płodowym warunkują prawidłowy rozwój ośrodkowego układu nerwowego.

Kwasy omega 3 i 6 należą do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Oznacza to, że nasz organizm potrzebuje ich do prawidłowego funkcjonowania, natomiast nie wytwarza ich sam. Musimy dostarczać je wraz z pożywieniem.

Trzeba również pamiętać o zachowaniu równowagi w przyjmowaniu kwasów. Zbyt duża nadwyżka jednego z nich może prowadzić do powstawania groźnych chorób. Stosunkiem kwasów omega 6 do kwasów omega 3, który jest najczęściej zalecany przez lekarzy, jest od 2:1 do 4:1. Warto pamiętać, że w diecie przeciętnego człowieka jest wystarczająca dawka kwasów omega 6, natomiast często powstają niedobory kwasu omega 3.

Gdzie znaleźć kwasy omega 3?

Ryby (szczególnie morskie), orzechy włoskie, skorupiaki, migdały, olej lniany, olej arachidowy, olej rzepakowy, olej sojowy, pestki dyni, masło, tofu, tran, zielone warzywa.

Gdzie znaleźć kwasy omega 6?

Olej kukurydziany, słonecznikowy, palmowy, rzepakowy, sezamowy, z pestek winogron, arachidowy, z zarodków pszennych, bawełniany, sojowy, z orzechów włoskich, z otrębów ryżowych, tran, migdały, smalec, masło shea, masło z margaryną, masło kakaowe.

Jak widać nie bez powodu tyle mówi się o kwasach tłuszczowych omega. Szczególnie, że pełnią one tak ważne funkcje w naszym organizmie i mają wpływ na zmniejszenie ryzyka tak groźnych chorób jak choroby układu krążenia.
Znacie jakieś dobre źródła kwasów tłuszczowych omega 3 i 6?

Podobne artykuły do wpisu: Kwasy omega 3 i 6

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *