Komosa ryżowa – właściwości i ciekawostki

Komosa ryżowa, zwana także quinoa, jest rośliną, o której często wspomina się w kwestii zdrowego odżywiania. Komosa jest pseudozbożem, podobnie jak amarantus. Oznacza to, że wytwarza ona bogate w skrobię nasiona, które tak naprawdę zbożem nie są. Roślina ta jest od wieków ceniona w Ameryce Południowej, już Inkowie doceniali jej niezwykłe właściwości odżywcze. Komosa ryżowa jest spokrewniona z naszą polską lebiodą, czyli komosą białą, ale uprawy quinoi spotkamy tylko w USA, Indiach, Kanadzie oraz na Wyspach Brytyjskich.

ugotowana komosa ryżowa

Ugotowana komosa ryżowa, zdjęcie z wikipedii

Komosa ryżowa – źródło białka i kwasów tłuszczowych

Quinoa jest niezwykłą rośliną przede wszystkim ze względu na to, że zawiera białko, które jako jedno z nielicznych białek pochodzenia roślinnego zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne. Oznacza to, że poprzez jej zjedzenie, dostarczamy organizmowi białka, które nie są w nim syntetyzowane i muszą być dostarczane wraz z jedzeniem. Inne zboża nie zawierają tych aminokwasów, a komosa jest ich bogatym źródłem, ze względu na wysoka zawartość białka. Fakt ten sprawia również, że quinoa jest świetną alternatywą dla białka zwierzęcego, dlatego wegetarianie oraz osoby, które są zmuszone do ograniczenia spożywania mięsa, ze względu na stan zdrowia, powinni wprowadzić komosę ryżową do swojego menu. Ponadto komosa ryżowa jest źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B, minerałów takich jak wapń (ma go bardzo duże ilości), żelazo, miedź czy fosfor oraz błonnika. Na uwagę zasługuje fakt, że quinoa jest produktem bezglutenowym.

Komosa ryżowa – zapobieganie chorobom

Quinoa zawiera tłuszcze nienasycone takie jak kwas linolenowy, oleinowy i linolowy. Spożywanie tłuszczów nienasyconych powoduje obniżenie złego cholesterolu oraz zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby układu krążenia takie jak miażdżyca.

Od lat na Uniwersytecie Jagielońskim prowadzone są badania nad wpływem komosy ryżowej na raka. Z dotychczasowych wyników możemy dowiedzieć się, że wyciągi z tej rośliny hamują rozwój komórek raka prostaty (badania przeprowadzane są na razie na szczurach).

Komosa ryżowa ma niski indeks glikemiczny. Wszystko to za sprawą wysokiej zawartości węglowodanów złożonych oraz niewielkiej ilości cukrów prostych. Oznacza to, że komosa ryżowa jest produktem zalecanym do spożycia przez cukrzyków. Ponadto wysoka zawartość błonnika obniża poziom glukozy we krwi.

komosa ryżowa nasiona

nasiona komosy ryżowej, zdjęcie z wikipedii

Komosa ryżowa – kto może ją spożywać?

Roślina ta jest bardzo lekkostrawna. Dzięki temu nadaje się do spożycia przede wszystkim dla dzieci, osób starszych oraz wymagających delikatnej diety. Komosę mogą również spożywać kobiety w ciąży oraz karmiące piersią. Z uwagi na fakt, że komosa ryżowa jest produktem bezglutenowym, jest polecana osobom chorym na celiakię, czyli chorobę trzewną, objawiającą się nietolerancją na gluten. Ponadto quinoę mogą spożywać cukrzycy, osoby chorujące na nadciśnienie oraz choroby układu pokarmowego. Choć do niedawno sądzono, że komosa nie wywołuje alergii, to w 2008 roku odnotowano pierwszy przypadek reakcji alergicznej na tę roślinę, dlatego przed pierwszym spożyciem warto sprawdzić reakcję naszego organizmu na quinoę.

Komosa ryżowa to świetna alternatywa dla różnego rodzaju kasz czy płatków owsianych. Możemy wyczarować z niej dania wytrawne oraz desery. Ma wiele właściwości poprawiających stan naszego zdrowia oraz jest bogatym źródłem witamin i minerałów. Powinna być nieodłącznym elementem diety każdego wegetarianina oraz osoby cierpiącej na celiakię.

Jedliście kiedyś komosę ryżową? Do czego porównacie jej smak?

Podobne artykuły do wpisu: Komosa ryżowa – właściwości i ciekawostki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *