Jarmuż – ABC warzyw

Jarmuż. Gdzieś to już słyszeliście prawda? Każdy kto choć raz zainteresował się tematyką zdrowej żywności czy diety prozdrowotnej spotkał się z tym warzywem. Ale czym właściwie jest jarmuż i czy faktycznie jest taki jak go przedstawiają?

Jarmuż jest odmianą kapusty i to jedną z najstarszych. Uprawiana już w starożytności służyła za ozdobę ogrodów, stołów oraz jako dodatek do potraw.

jarmuż
Ma długie pokarbowane liście o nietypowym kształcie. Zazwyczaj ma piękną głęboką, zieloną barwę, a gdzieniegdzie może przebłyskiwać inny równie głęboki kolor.

W liściach jarmużu znajdziemy bogactwo składników odżywczych oraz przeciwutleniaczy. Jarmuż zawiera białko, duże pokłady błonnika, sole mineralne (wapń i potas) oraz witaminy z grupy C i K. Witamina C wspiera naszą odporność natomiast witamina K jest odpowiedzialna za produkcję w wątrobie protrombiny, odgrywającej bardzo ważna rolę w procesie krzepnięcia krwi.

Podobnie jak inne warzywa kapustne takiej jak brokuły czy brukselka, jarmuż jest źródłem sulforafanu. Jest to przeciwutleniacz, który ma bardzo silne działanie antynowotworowe. Ponadto jarmuż zwiera karotenoidy takie jak beta karoten, luteinę, zeaksantynę – przeciwutleniacze, które tak jak sulforafan, hamują szkodliwe procesy oksydacyjne i mogą przeciwdziałać powstawaniu nowotworów.

Oczywiście jarmuż posiada również właściwości, które świetnie działają na urodę. Witamina K pozytywnie wpłynie na skórę naczynkową, rozjaśniając pęknięte naczynka i chroniąc przed kolejnymi uszkodzeniami i zaczerwienieniami. Warzywo to świetnie odżywia skórę, niweluje pierwsze, bardziej widoczne zmarszczki i rozjaśnia niewielkie blizny.

Spożywanie jarmużu wpłynie korzystnie na nasze ciało nie tylko od wewnątrz, ale również od zewnątrz.

Co zrobić żeby zachować te wszystkie wspaniałe składniki i nie utracić go w procesie obróbki? Jarmuż można jeść na surowo, ale najlepiej smakuje w formie koktajli z dodatkiem warzyw i owoców. Tworzy wtedy prawdziwą bombę witaminową. Obróbka cieplna powinna przebiegać krótko. Najlepiej gotować go na parze przez 3-4 minuty. Jarmuż można również smażyć. Ważne, aby go nie przegotować. Jak każde rozgotowane warzywo traci swoje właściwości.

Warto zainteresować się tym warzywem o niezwykle pięknych liściach i wprowadzić je do naszej diety. Świat natury ma jeszcze wiele przed nami do odkrycia. Nie bójmy się próbować nowych rzeczy!

Czy próbowaliście już jarmużu? Jak Wam smakował?

Podobne artykuły do wpisu: Jarmuż – ABC warzyw

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *