Cukier trzcinowy – alternatywa dla białego cukru

To, że biały cukier jest niezdrowy jest powszechną racją, którą wszyscy znamy. Wielu z nas zaczyna bardziej świadomie podchodzić do odżywiania i tego, co dostarczamy naszemu organizmowi wraz z pokarmem. Starając się znaleźć zdrowszy zamiennik białego cukru najczęściej natrafiamy w pierwszej kolejności na cukier trzcinowy.

cukier trzcinowy - cukier brązowy

cukier trzcinowy w kostkach

Cukier trzcinowy nierafinowany charakteryzuje się brązowo-złotą barwą i nieco karmelowym aromatem. Jak sama nazwa wskazuje uzyskiwany jest z trzciny cukrowej. Swój kolor zawdzięcza temu, że nie jest on poddawany procesowi oczyszczania i w jego składzie pozostaje melasa, która w białym cukrze jest usuwana. Pominięcie procesu oczyszczania powoduje, że w cukrze trzcinowym znajdziemy, oprócz sacharozy, minerały takie jak żelazo, wapń, magnez czy potas. Musimy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu jest to prawie czysta sacharoza, a minerały, które znajdziemy w cukrze trzcinowym są w znikomych ilościach. Różnica w kaloryczności również nie jest powalająca. W 100 gramach cukru białego znajdziemy 396 kalorii, natomiast cukier nierafinowany (czyli nieoczyszczony) zawiera 373 kalorie na 100 gramów.

Na opakowaniach cukru trzcinowego możemy często zauważyć tajemniczy napis „demerara”. To obco brzmiące słowo oznacza, że kryształki, które znajdziemy w opakowaniu będą grubsze, od tych które standardowo używamy.

Pozostaje do wyjaśnienia również kwestia tego, czy każdy cukier brązowy to zdrowszy cukier trzcinowy. Otóż nie. Wielu producentów zbija niemałe pieniądze na naszej niewiedzy. Cukier brązowy to cukier biały z buraka cukrowego, tylko wyprodukowany w nieco inny sposób. W uproszczeniu do białego cukru dodaje się melasę, którą wcześniej z niej usunięto i ponownie suszy. Kryształki cukru nabierają wtedy pięknego karmelowego koloru, który automatycznie sugeruje nam, że ów cukier jest zdrowszy. Niestety za taki podrabiany cukier często musimy dużo przepłacić.

Z pewnością warto zainteresować się cukrem trzcinowym nierafinowanym jako zamiennikiem dla białego cukru buraczanego. Zawiera on oprócz czystej sacharozy minerały. Cukier ten posiada również delikatnie karmelowy posmak, który świetnie sprawdzi się w podbiciu aromatu kawy. Pamiętajmy jednak, że cukier ten nie jest dużo mniej kaloryczny i nie należy używać go więcej. Czytajmy również zawsze składy podane na opakowaniach. Tylko cukier trzcinowy nierafinowany gwarantuje nam, że nie kupiliśmy podróbki w postaci barwionego białego cukru.

Jeśli jesteście zainteresowani innymi alternatywami dla cukru, które znacznie obniżą jego ilość w Waszej diecie, odsyłam Was do artykułu o stewii – najsłodszej roślinie świata.

Podobne artykuły do wpisu: Cukier trzcinowy – alternatywa dla białego cukru

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *