Biotyna – właściwości, źródła, niedobór

Biotyna, witamina B7, witamina H. Określeń wiele lecz kryje się pod nimi jednak witamina rozpuszczalna w wodzie. Witamina B7 odgrywa wiele ważnych ról w naszym organizmie. Jej obecność docenią również osoby chore na cukrzyce oraz osoby dbające o urodę. Z dzisiejszego wpisu dowiecie się za co odpowiada biotyna i jak objawia się jej niedobór.

Rola biotyny w organizmie

Witamina H bierze udział w procesie przemiany glukozy oraz stabilizuje poziom glukozy we krwi. Jej obecność jest więc szczególnie ważna dla osób, które chorują na cukrzycę typu 2. Biotyna wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego np. odczuwanie bólu czy wrażliwość czuciową, ma wpływ na naszą witalność oraz ogólne samopoczucie. Ponadto biotyna jest niezbędna w diecie osób mających problemy z hormonami wydzielanymi przez tarczycę. Biotyna jest witaminą piękności, dzięki zawartości cząsteczek siarki. Ma to wpływ na prawidłowy stan skóry, piękne, mocne i lśniące włosy oraz mocne paznokcie. Dzięki biotynie siwiejemy później i nie tracimy włosów. Na jej zbawienny wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci warto zwrócić uwagę podczas wybierania suplementów diety oraz odżywek do włosów czy paznokci.

biotyna - orzechy włoskie

Orzechy włoskie są dobrym źródłem biotyny

Niedobór biotyny

Niedobór witaminy H występuje najczęściej u osób, które przez długi czas zażywały antybiotyki lub były karmione sztucznie (np. poprzez kroplówkę w szpitalu). Niedobory biotyny mogą również dotyczyć osób, których dieta jest bardzo uboga, a więc stosujących bardzo restrykcyjną dietę. Naturalna produkcja biotyny umożliwia śluzówka jelita, jej uszkodzenie również może doprowadzić do niedoborów biotyny. Niski poziom biotyny w organizmie objawia się szarą, łuszcząca się skórą, wypadaniem włosów, łamaniem paznokci, a także apatią, stanami lękowymi, rozdrażnieniem, bólami mięśni oraz odrętwieniem dłoni i stóp.

Źródła biotyny

Biotynę można znaleźć w produktach pochodzenia zarówno roślinnego jak i zwierzęcego. Najwięcej witaminy B7 znajdziemy w:

  • wątrobie (100-200 mikrogram na 100g)
  • nasionach soi (65 mikrogram na 100g)
  • orzechach włoskich i ziemnych (30 mikrogram na 100g)

Ponadto, aby włączyć biotynę do naszej diety, powinnyśmy wprowadzić do niej produkty takie jak żółtka jaj, ser, mleko, otręby, sardynki, łososia, ryż (zwłaszcza ciemny), drożdże, kukurydzę, pomidory, cebulę, kalafior, groch, marchew, brokuły, banany, melony, arbuzy, brzoskwinie. Na szczęście są to produkty łatwo dostępne i nie wymagające specjalnej zmiany diety. Dzienna norma spożycia biotyny to:

  • 30 mikrogramów dla kobiet i mężczyzn
  • 25 mikrogramów dla nastolatków powyżej 10. roku życia
  • 20 mikrogramów dla dzieci 7-10. rok życia
  • 6 mikrogramów dla niemowląt
  • 35 mikrogramów dla kobiet karmiących piersią

Kobiety w ciąży pozostają przy standardowej dawce 30 mikrogramów na dobę.

Jak widać biotyna ma wiele do zrobienia w naszym organizmie. Wiele się o niej mówi w kontekście zdrowia włosów, skóry i paznokci, ale to nie jedyna jej rola. Jest bardzo ważna dla naszego układu nerwowego, pracy tarczycy oraz w przemianie glukozy we krwi.

Stosujecie preparaty z biotyną? Jak uzupełniacie jej niedobory na co dzień?

Podobne artykuły do wpisu: Biotyna – właściwości, źródła, niedobór

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *