5 najbardziej kalorycznych wigilijnych potraw i ich zalety

Święta to wspaniały czas, kiedy możemy spotkać się z najbliższymi i w ich gronie spokojnie celebrować to wydarzenie. Świętowanie nieodłącznie wiąże się z suto zastawionym stołem, który kusi nas przeróżnymi smakołykami. W naszej tradycji obowiązkowym jest spróbowanie wszystkich spośród dwunastu tradycyjnych potraw. Jeżeli jednak nie chcemy dostarczyć naszemu organizmowi zbyt wielu kalorii, niektóre z nich powinniśmy jedynie zjeść symbolicznie.

Najbardziej kaloryczne wigilijne potrawy

1. Kutia
To niewątpliwie najbardziej kaloryczna wigilijna potrawa. Tradycyjnie wykonuje się ją z pszenicy, miodu, maku, mleka oraz bakalii i orzechów. To ewidentnie mieszanka tworząca dużą dawkę energetyczną. W 100 gramach kutii może znajdować się nawet do 500 kalorii. Ciężko oprzeć się temu pysznemu daniu, ale jeżeli chcemy zachować smukłą sylwetkę powinniśmy ograniczyć się tylko do kilku kęsów.

kutia

Jedna z najbardziej kalorycznych wigilijnych potraw – kutia. Zdjęcie z wikipedii

Co dobrego zawiera kutia?
Kutia zawiera dużo bakalii i orzechów. Składniki te maja bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Bakalie zawierają błonnik, który pozytywnie wpływa na układ trawienny, Daktyle łagodzą objawy menopauzy, orzechy poprawiają pamięć i pozytywnie wpływają na prace mózgu, figi zawierają dużo cynku, więc można uzupełniać nimi jego niedobory, morele zawierają beta-karoten, który może zapobiec powstawaniu nowotworów, śliwki wspomagają trawienie.

2. Makowiec
Niestety kolejny słodki przysmak znajduje się na tej liście. W 100 gramowym kawałku makowca znajdziemy około 350 kalorii. To bardzo dużo zważając na to, że ciężko poprzestać na jednym kawałku. Najwięcej kalorii ma ciasto, zazwyczaj drożdżowe lub biszkoptowe. Masa makowa, szczególnie ta kupna również zawiera masę kalorii i bardzo dużo cukru. Lepiej masę makową przygotować samemu, dzięki temu możemy ograniczyć ilość kalorii oraz niepotrzebnego cukru.

Co dobrego zawiera makowiec?
Do masy makowej często dodawane są bakalie, które jak już wspomnieliśmy, w odpowiednich ilościach mają pozytywny wpływ na wiele aspektów naszego zdrowia. Nie możemy zapomnieć o maku, który właściwie jest gwiazdą tego dania. W maku znajdziemy witaminy A, C, D, oraz E, a także duże ilości wapnia, który jest obowiązkowy w procesie budowania kości.

3. Śledzie w oleju
Bardzo smaczne i obowiązkowe danie na wigilijnym stole. Niestety równie kaloryczne. Sam filet śledziowy nie zawiera dużo kalorii, ale całe danie pływa w bardzo kalorycznym oleju. Niewielka 100g porcja śledzi w oleju może mieć około 300 kalorii. Alternatywą mogą być śledzie w śmietanie lub marynowane śledzie – rolmopsy, dzięki temu obniżymy wartość kaloryczna nawet o połowę.

Co dobrego zawierają śledzie w oleju?
Śledzie zawierają duże ilości potasu, który usuwa nadmiar wody z organizmu. Jak każda ryba, śledź zawiera kwasy tłuszczowe omega 3, które są bardzo cenne dla naszego organizmu. Dużo również zależy od tego jakiego oleju użyjemy do tej potrawy. Zamiast tradycyjnego oleju rzepakowego możemy użyć oleju z ostropestu lub dodać kilka łyżek oleju lnianego. Taki zabieg bardzo wzbogaci nasza potrawę o składniki odżywcze.

4. Kompot z suszu
Wydawałoby się, że to bardzo bezpieczny napój. Niestety kompot często jest dosładzany i to właśnie od ilości dodanego cukru zależy jego kaloryczność. Jedna szklanka słodkiego kompotu może mieć nawet 200 kalorii. Jeżeli wypijemy ich kilka zrobi się z tego naprawdę duża dawka energetyczna.

Co dobrego zawiera kompot z suszu?
Oczywiści zawiera suszone owoce, które jak już wiemy są bardzo zdrowe dla naszego organizmu. Oprócz wypicia szklaneczki kompotu, warto zjeść owoce, na których został ugotowany.

5. Kapusta z grochem
Porcja około 3 łyżek kapusty z grochem zawiera mniej więcej 150 kalorii. Ale liczymy to biorąc pod uwagę tylko podstawową wersję. Na naszych stołach kapusta z grochem pojawia się zazwyczaj w święta i okraszona jest zasmażkami lub skwarkami. To znacząco podnosi ilość kalorii jaka znajduje się w daniu. Jeżeli chcemy zjeść spokojnie porcje tego dania najlepiej zrezygnować z dodatków.

Co dobrego zawiera kapusta z grochem?
W grochu znajdziemy bardzo dużo witamin między innymi z grupy B, witaminy A, C, E oraz K. Dzięki jedzeniu grochu dostarczymy do naszego organizmu również potas, sód, magnez, żelazo, miedź, wapń i fosfor. W kapuście odnajdziemy również witaminę C (tyle co w cytrynie) oraz witaminy B, A i K. Kapusta zawiera też siarkę, która ma wpływ na piękny wygląd włosów i paznokci.

Musimy pamiętać, że wszystko, co jedzone z umiarem nie będzie miało negatywnego wpływu na nasze zdrowie. Mam tu oczywiści na myśli jedzenie nieprzetworzone i takie pochodzące z natury, a nie z fabryki. Jak widzicie postarałam się również znaleźć dobre strony każdej z potraw i Was również do tego zachęcam.

Podobne artykuły do wpisu: 5 najbardziej kalorycznych wigilijnych potraw i ich zalety

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *